Emil Lindholmin Suomen MM-rallin kenraaliharjoitus päättyi voitokkaasti. Nyt perheessä on kaksi Autoglym Rallin voittajaa.

Ensimmäistä kauttaan nelivetoisella kisaava Emil Lindholm näytti, että hän on noussut huippukuljettajien joukkoon. Lähtölistalla oli nimekkäämpiä kuskeja, mutta he jäivät selvällä erolla Lindholmin varjoon.

Perinteisen testikilpailun Autoglym Rallin reitti kulki viime kesältä tutuissa Sastamalan ja Häijään maisemissa, mutta erikoiskokeiden ajosuuntia oli muutettu. Vanha Suurajo-pätkä Maso oli saanut alkuun uutta osuutta, ja nyt reilu 20-kilsainen vaativa EK olikin monen suosikki. Kisa avattiin nuotitusjakson jälkeen perjantai-iltana toisella vanhalla Jyskälä-pätkällä, kun Perämaa oli avauspäivän ainoa EK.

Norjalainen Skodan tehdaskuljettaja OC Veiby oli voittanut viime kesänä näissä samoissa maisemissa Suomen nuoret lupaukset, mutta nyt Skodan tehdaskuljettaja oli uuden tilanteen edessä: numero 1 ovessa, joten soratie oli liukkaampi kuin takana tulleille.

Kilpailun alkupätkillä GRX-tiimin Skoda liikkui Lindholmin käsissä sellaista vauhtia, johon muut eivät pystyneet vastaamaan. Kolmen erikoiskokeen lenkki kasvatti eron Nikaraan ja Veibyyn jo yli puoleen minuuttiin.

– Kesän aikana olen päässyt ajamaan monta erilaista kisaa, joiden lisäksi myös testiä on kertynyt paljon, kärkimies jutteli tauolla.

Nikara koki pieniä hidasteita aamupäivän erikoiskokeilla, joten pohja-aikoihin ei ollut asiaa. Kolmantena ollut Veiby oli kahden sekunnin päässä Nikarasta, mutta kärkivauhtiin ei ollut eväitä.

Iltapäivällä ajettiin samat kolme erikoiskoetta uudelleen. Eniten kyytiä nosti Nikara, joka ajoi Mason EK:n yli sekunnin per kilometri rivakammin toisella ajokerralla. Pohja-ajan ansiosta Veiby putosi jo 10 sekunnin päähän.

Japanilaisen pohja-aika

Alkukaudella yhden WRC2-osakilpailun voittanut Takamoto Katsuta venyi pohja-aikaan EK6:lla, mutta aikaerot olivat pieniä. Muutenkin sijoitukset ja erot tuntuivat jo vakiintuneen, joten toisella lenkillä erojen kiinni kurominen ei ollut todennäköistä.

Kärkiryhmän kuljettajat keskittyivät rallin lopulla säätöjen testaamiseen, tarjosihan kilpailu mahdollisuuden käydä huollossa jokaisen erikoiskokeen jälkeen.

Viimeinen pikis kirjattiin Emil Lindholmin ja kartanlukija Mikael Korhosen nimiin, joten kaksikko ei mitenkään varmistelemalla ajanut kohti voittoa.

– Kovaa sai ajaa. Muutama läheltä piti tilannekin oli, mutta niitä oli muillakin. Aika liukasta oli ja pito vaihteli. Tämä oli ensimmäinen yleiskilpailun voittoni, jonka oheen saimme hyviä päänahkoja. Olen todella tyytyväinen, Lindholm iloitsi maalissa.

Lindholmit kirjoittivat samalla Autoglym Ralliin uuden sivun historiaa, sillä rallin voittajaluettelosta löytyy sekä isän että pojan nimet. Emilin isä Sebastian Lindholm voitti saman rallin kolme kertaa peräkkäin vuosina 2001-2003.

Jarkko Nikara ajoi toiseksi ja lopulta ero mitattiin 29,7 sekunnin mittaiseksi.

– Toinen lenkki oli meille helpompi ja siihen voin olla tyytyväinen. Tämä oli tärkeä treenikisa ennen Neste Rallia, jota ennen pääsen ajamaan vielä yhden testipäivän tällä R5:lla. Kovatasoinen kapina on odotettavissa Jyväskylässä, Nikara ennakoi.

OC Veiby taipui samassa Printsportin huollossa olleelle Lindholmin autokunnalle 46,4 sekuntia. Lupaava norski esiintyi hillitysti, mutta olemus kertoi, että tyytyväinen ei vauhtiin voinut olla.

Takamoto Katsuta ehti Marko Salmisen kartturoimana neljänneksi (+ 57,3). Tiimikaveri Hiroki Arai ajoi toisen rallinsa Jarmo Lehtisen kanssa, mutta kyyti ei riittänyt viidettä sijaa korkeammalle EK-ajoissa, joten rallin viides sija oli ansaittu.

Ruotsin vieras Mattias Monelius jäi jo yli neljä minuuttia, mutta piti ahkerasti Suomessa kilpailevan Lars Stugemon takanaan 25 sekunnilla.

Joonalle arvokas voitto

Testiralliksi profiloitunut Autoglym Ralli keräsi myös kärjen taakse kovia nimiä, kun kolme Junioreiden MM-sarjan kuljettajaa on viivalla. Niinpä kilpailu tarjosi meikäläisille nuorille R2-autolla ajaville mainion vertailukohdan.

Lauri Joona kilpaili lähellä kotimaisemiaan ja otti vieraskuljettajilta haasteen vastaan. Kolmelle pätkälle Ford-kuski latoi pohjat, mutta ranskalaislupaus Jean-Baptiste Franceschi pysyi yllättävän hyvin kelkassa.

JWRC:n pistejohtaja ruotsalainen Dennis Rådström aloitti kolmantena, mutta Italian Enrico Oldrati keskeytti kaatoon EK4:lla.

Joona piti pintansa loppuun saakka ja sai olla tyytyväinen kisan antiin.

– Toki yritin pitää ulkolaiset takana ja tavoitteessa onnistuttiin. Täysillä piti ajaa koko matkan, ja tasaisesta kamppailusta tulee aina tärkeää oppia ja kokemusta, Joona kertasi.

Samanlaisella Fiestalla ajanut Franceschi taipui vain 8,6 sekuntia. Heikki Leinonen nousi luokan kolmanneksi, kun Rådström kärsi lopussa ongelmista ja putosi neljänneksi.

PR-Racingille luokkavoittoja

PR-Racingin kuljettajat saavuttivat ykköspalkinnon viidessä luokassa: Senioreissa ykkönen oli Hannu Kortesuo Mantalla. Seppo Raittila oli puolestaan nopein Historicin pikkuluokassa Starletilla.

F-ryhmän nuottiluokassa ennakkosuosikit jäivät matkan varrelle, mutta viisi autokuntaa pääsi maaliin saakka. Järjestävän seuran Petri Kortesuo ajoi Golfilla ehjän kisan ja voitti luokan yli kolmella minuutilla.

Neljäs oman seuran luokkavoittaja oli Timo Mäki (Clio) senioreiden pimeässä luokassa ja viides voittaja oli Ville Puskala (Fiesta) B-junnujen pienemmässä luokassa.

A-junioreissa luokkavoittoon ajoi Starletilla Mika Kaapu kartturinaan Pasi Kalliomäki. V1600-autojen luokassa Kimmo Koskinen oli Fordilla toinen.

B-junnukisan voitti Markus Mäkitalo Escortilla kuuden sekunnin turvin ennen Niko Kalliomäen Bemaria.

 

Teksti ja kuvat: Jarno Saari

Autoglym Ralli 13.-14.7. 2018. Lindholmilla onnistunut testikisa MM-ralliin.
Follow by Email
Facebook
YOUTUBE