Muutaman vuoden tauon jälkeen Tampereen ympäristössä järjestettiin jälleen rallikilpailu, joka soveltui Jyväskylän MM-rallin testikisaksi. Toyota ja M-Sport Ford hyödynsivät tämän mahdollisuuden.

Testipäivien kokonaismäärää oli karsittu kovalla kädellä tälle vuodelle, joten rallin järjestäjä PR-Racing päätti tarjota sopivan testirallin, jonka ajankohdaksi valikoitui Viron ja Suomen MM-rallien välinen viikonloppu.

Kalle Rovanperän kalenteriin Tampereen kilpailu merkittiin jo kahta kuukautta aikaisemmin. Toyota ilmoitti myös toisen auton Elfyn Evansille, mutta tämän osallistuminen sai sinettinsä vasta juuri ennen kisaa, kun kolme päivää testeissä käytetty Yaris oli säilynyt rupeamasta ehjänä.

Lähes koko ralli ajettiin vesisateessa, ja alkupätkillä Rovanperä meni Evansia 6,5 sekuntia kovempaa molempien kirjatessa kaksi pätkäpohjaa.

Neljän EK:n lenkki ajettiin toiseen kertaan iltapäivällä, jolloin olosuhteet olivat vielä haastavammat. Ensimmäisenä autona reitillä liikkunut Rovanperä hieman kasvatti eroa loppupätkillä.

– Ajouran vieressä ei juuri pitoa ollut, pelkkää liejua ja mutaa. Kertaalleen käytiin ojanpohjalla, josta onneksi päästiin samalla vauhdilla pois. Onnistunut testikisa meille, kun saatiin varmuus säätöjen toimivuudesta, Rovanperä summasi.

Kahdeksan pätkän jälkeen Evans taipui tallikaverilleen 11,6 sekuntia, ja myönsi kyseessä olleen testin eikä totisen kilvanajon.

M-Sportin Pierre-Louis Loubet ei pysynyt Toyota-kuskien vauhdissa. Ranskalaiselta jäi sähkövian takia EK4 kokonaan ajamatta, mutta testirallin erikoisuutena oli, että huoltotauon jälkeen oli mahdollista startata uudelleen reitille. Maalissa Loubetin sijoitus oli 10:s.

Jari Huttunen oli pätkäajoissa nopein WRC2-kuski, mutta kärsi jarrumurheista ja sai 20 sekunnin aikasakon.

Kilpailussa kolmanneksi sijoittui VW Pololla Roope Korhonen, joka oli maalissa 13 sekuntia Skoda-kuski Huttusta nopeampi.

– Oli jopa liian märät ja liukkaat olosuhteet testaamiselle, mutta hyvää kokemusta saatiin, Korhonen totesi.

Viides sija kirjattiin ruotsalaiselle Fredrik Grahnille ja kuudes oli Petr Borodin, joka oli lähtenyt hakemaan Suomen soralta oppia Kazakhstanista saakka.

Tuukka Kauppinen oli Fiestalla kisan nopein kaksivetoinen ja yleiskisan seitsemäs. Ilman ennakkotutustumista ajaneista kilpailijoista vauhdikkain oli kotiseuduillaan kurvaillut ja PR-Racingia edustava Jonni Ruottunen. Nuorten luokan vei nimiinsä Niklas Mäenpää, joka oli Citroen C2:lla nopeampi kuin yleisen luokan V1600-luokan kuskit. Historic-kilpailijoista ripeintä vauhtia esitti Kari Loppi autonaan Ford Cortina 1600.

Rovanperä hallitsi testirallia vesikelissä
Follow by Email
Facebook
YOUTUBE